Jeg
blev kontaktet af Sascha fra Grønnegade Teater, der havde fået penge til at
lave et stykke børneteater om Carl Nielsens barndom. Vi skulle lave en
forestilling hvor hovedmålet var at eksperimentere og få ny viden. Vi var et
tæt lille hold bestående af Sascha, skuespilleren Lisa, og sceneteknikeren
Andreas – og så mig som forfatter. Jeg kendte allerede Sascha fra Deadline
Games og jeg kendte Andreas fra Hotel Pro Forma, dengang jeg skrev ”Theremin”
til Kirsten Delholm.
Lad
mig sige det sådan; vi kom aldrig til at mangle ideer. Vi kastede os ud i
eksperimenterne, holdt os fri af så mange almindelige konventioner vi kunne
komme til. Teksterne blev bygget op i små 15 linjers historier, der kunne
flyttes relativt frit rundt i forestillingen. De tekniske løsninger blev prøvet
af en efter en – døde eller blev forfinede. Hele forestillingen blev modeleret
op som en undersøgelse af hvor mange tilstande børnene kunne komme igennem, med
magien i behold.


Her
var væggene dækket af spørgsmål, tegninger og fotos fra besøget på skolen. Der
hang også lange elastiske snore, og mens de gik ned ad gangen, forbandt de
spørgsmål, tegninger og fotos med snorene alt efter hvordan de synes
associationerne passede sammen. De efterlod et helt spind af mønstre før de var
igennem.

Fra
røg gangen, splittedes gangen til en lille labyrint der kun kunne opleves
kravlende. Over, under og gennem ting. Det hele mundede ud i en sal, hvor
endevæggen bestod af en stor skærm – og fire huler oplyst i hver sin farve.
Først her gjorde teksten og det talte ord sin entre.
(Læs straks mere om det i den foregående post)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar