Michael

Michael

fredag den 20. september 2013

Bowie



Nu er det 10 år siden jeg sad på det der hotel i Greenwich Villages og ventede på at komme til at interviewe Bowie. Jeg har stadigt det gamle kassettebånd, hvor jeg lyder præcis ligeså åndssvag og stakåndet som man kunne frygte. Jeg taler engelsk som en dansk politiker, men får trods alt stillet de rigtige spørgsmål og det er tydeligt vi hygger os. Bowie var meget veloplagt.  Jeg tænker stadig tit på den dag. Så da de ringede fra Frederiksberg bibliotek, og spurgte om jeg ville komme og tale om Bowie mandag d 23, så sagde jeg ja. 

Da jeg skulle tale med ham, var der mange der sagde at jeg skulle prøve at koncentrere mig om manden bag myten. Men dybest set var det lige det modsatte jeg var ude efter. Jeg kan stadig huske hvordan Judith Thurman lavede en biografi om Karen Blixen, der på mange måder klædte myten af og fortalte hvad der lå bag litteraturen. Problemet var bare at selve kernen dermed forsvandt, for netop myten og litteraturen ER essensen af Blixen. Det vigtigste er det rige indre liv og den måde hun klæder sin tilværelse på.

På mange måder er det også sandheden om Bowie. Den skal ikke findes bag alle rollerne eller bag musikken. Den skal findes i rollerne og i musikken. Hvis man lytter til de mange Bowie interview han har givet, er de alle sammen fyldt med en meget karakteristisk blanding af fremmedhed og nærvær. Han er selv voldsomt interesseret i hvad Bowie er for én, og journalisterne tror næsten altid at han skjuler svaret – men det gør han ikke.  Hele energien i ham er at han betragter sit liv, imens han lever det. Han står udenfor og undrer sig lige så meget som journalisten. Han er en fremmed i sit eget liv. 

Når Bowie samler materiale til et nyt album, er det for det meste en beskrivelse af tiden omkring ham, som han ser den netop i det øjeblik. Han samler ind alle steder fra, med en usædvanlig bredde, og undervejs skaber det ”en krop”, som bliver Bowies egen. Han er den tid han tager på. 

Alt det har jeg tænkt mig at tale om, og spille en masse musik. Så hvis nogen keder sig kl. 18.00, på en helt almindelig mandag, så vil jeg altså sidde og snakke om Bowie på Frederiksberg bibliotek.   

 David Bowie før koncerten i Forum en måned efter interviewet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar