Michael

Michael

søndag den 1. september 2013

Bogverdenens tallerkenvaskere

Tiderne forandrer sig. Mange i bogbranchen siger at det er kommet som et lyn fra en klar himmel, men vi er nu en del der har set det tordenvejr trække op - ikke mindst når vi skævede til erfaringerne i musikbranchen.

De nye digitale tider har rystet branchen. Boghandlere lukker og de etablerede forlag vælter på stribe. I sidste uge blev Borgen købt af Gyldendal, og Per Kofoeds forlag købt af Lindhart & Ringhoff.  Chokket forplanter sig i hele det litterære system. Og hvad betyder det så for forfattere som mig?

I værste fald betyder det ingenting. I bedste fald helt nye muligheder. For forfatterne har altid været bogverdenens tallerkenvaskere.

Når vi har været på de etablerede forlag, har vi selvfølgeligt været et sted hvor direktørerne som alle andre steder, har været vellønnede. Men alle andre, lige fra redaktører til telefondamer, har også vidst at der kom penge ind på deres konto hver den første. Sådan har det ikke ligefrem været at være forfatter. Og den grafiker der lavede forsiden på min første bog hos Borgen, fik ligeså meget på de par dages arbejde, som jeg fik for at bruge et par år på at skrive den. Og det skriver jeg ikke for at pive over det - for det var spillets regler - sådan er det jo at være tallerkenvasker. Men hvorfor skulle jeg som forfatter græde over at det system falder sammen?

Alt hvad jeg kan se er nye muligheder. Masser af mikroforlag der myldrer op, masser af nye distributions muligheder. Når vi sælger vores bøger selv tager vi selvfølgelig en risiko, men det har vi jo altid gjort - nu får vi bare også mulighed for at få oprigtig del i overskuddet. Og vigtigst af alt, vi er i direkte dialog med vores læsere over nettet, hvis vi sælger der... eller direkte i kontakt med de boghandler der skal sælge os i butikkerne.

Og hvordan har de reageret, alle de boghandlere der har haft masser af udfordringer med de nye platforme og en lang historie med de etablerede forlag? Først og fremmest har en masse af dem drejet nøglen om eller forvandlet det meste af butikken til papirvarer og lykønskningskort. Så er der mange der har forsøgt at komme ind i kampen og sat ind med et effektivt on-linesalg. Men mig bekendt er der kun én af dem der har kastet sig på hovedet ud i den nye tid sammen med forfatterne og set på nogle af de nye muligheder der også er midt i alle udfordringerne.

Jeg taler naturligvis om Arnold Busk, der i stedet for at blive forskrækkede over de nye strukturer, tager fat i den ende der hedder mikroforlag og selvudgivere. I stedet for at panikke over alle de nye aktører, har de valgt at gå i samarbejde med dem. Derfor åbner butikken i dag sin første etage for selvudgivere og mikroforlag - og de har endda smidt de små forlags bøger i vinduet ud mod Strøget.

Så der står min nye novellesamling "Dyrk ikke natten". Den står og kigger ud på alle de potentielle købere der haster forbi på Strøget og spørger sig selv om ikke tiderne er ok for netop dén... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar