Michael

Michael

tirsdag den 20. august 2013

Dyrk ikke natten



Min nye novellesamling udkommer i september. Jeg sidder her med et helt ny-trykt eksemplar ved siden af mig. En helt speciel følelse, som jeg er sikker på alle forfattere bliver fyldt af. Den bog har jeg skrevet på i ufatteligt mange år, ind imellem alt muligt andet. Men nu er det sidste punktum sat i den og den ligger her i sit nye omslag som Søren A har lavet. Ridset og hærget – lige som jeg godt kan li det.  Men hvad handler den så om? Ja, den korte version er sådan her:

 ”Dyrk ikke natten” er en samling noveller med en gennemgående jeg-figur. Hver novelle er et nedslag i de små eller store øjeblikke der forandrer alting i ens liv. Bogens første halvdel koncentrerer sig om barnets måde at se verden på og kampen for at forstå hvad de voksnes verden egentlig går ud på; de voldsomme ægteskaber, hvad der sker om natten når alle sover og begreber som sex og død. 

Anden halvdel er fortrinsvis ungdomsnoveller der kredser om ”dem der snubler undervejs”; trækkerdrenge, narkomaner og de psykisk syge. Både i barndoms og ungdoms novellerne spiller selvmordet en vigtig rolle, men trods det mørke emnevalg har jeg holdt novellerne i et varmt, tæt sanset og poetisk sprog. 

Samlet er ”Dyrk ikke natten” en historie om at vokse op og prøve at forstå verden. Men det er også et signalement af en tid der er forsvundet, den tid hvor arbejderklassen rykkede ud af baggårdene i byen og byggede huse ude i forstadskommunerne uden helt at få identiteten med.  Der stod de så i deres nybyggede huse og missede mod al det lys der pludselig kom ind i stuerne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar